En ny start

en blogg om kampen mot min egna kropp

Vad som har hänt

Kategori: Allmänt

Jag vet inte riktigt hur eller vart jag ska börja. Så det kanske blir lite rörigt. Men här kommer det.

Var ju som sagt hos läkaren i torsdags eftermiddag. Han tyckte jag hade gått ner väldigt mycket sen vi sågs sist. Så han tvingade mig upp på vågen. Den visade 42,5 kg med kläder och skor. Han ville boka in ett besök till på måndag (idag) tillsammans med min mamma. Jag sa ja.

Har legat helt apatisk och deprimerad hela helgen. Ätit mindre än någonsin för har inte kännt någon matlust på grund av att läkaren ville träffa mig och mamma. Har varit så orolig. Har inte fungerat riktigt. Därav de sena svaren på era fina stöttande kommentarer <3

Har sovit hos mina föräldrar två dagar i helgen, vet egentligen inte varför men jag och mamma har en väldigt bra relation och jag ville bara vara nära henne och bli lite tröstad. Har sovit hemma också, men har mest varit här då jag har varit sjukskriven sen i torsdags och M har jobbat. Har inte velat vara själv då jag bara gråter och gråter.

Som ni kanske vet har dom ju tagit vågen ifrån mig, då alla har märkt att jag har rasat i vikt på sistonde. Dom försöker kontrollera mig och få mig att tänka på annat. Men vad dom inte förstår är att jag blir mer och mer anti mat om jag inte kan få kontrollera min vikt. För hur ska jag våga äta om jag inte vet om jag går upp eller ner i vikt?

Idag var vi i alla fall hos läkaren. Han tyckte jag såg smalare ut, och mycket riktigt med kläder, skor, frukost, te och kaffe i magen så vägde jag 41 kg. Så jag chansar på att jag ligger runt 39-40 kg utan mat och kläder. Lycka? Ja, självklart. Men den här lyckan lär inte vara länge.

Han tog mitt blodtryck och puls, såg orolig ut men sa inget mer. Han berättade att han skulle kontakta SCÄ som ligger på Söder och att han skulle återkomma senare under dagen när han hade fått tag på någon. Mamma satt och grät och berättade hur oroliga alla var. Att jag hade gått ner extremt mycket sen London (bara 3 kg) men antagligen så syns väl det då. Inte för att jag ser någon skillnad. Vi satt där och pratade i drygt en timme. Han sa att jag måste börja med näringsdrycker från och med idag. Och om jag inte vänder på mitt beteende så kommer jag behöva läggas in med dropp.

 

image description

Näringsdrycken.

 

Jag och mamma rundade av mötet och M hämtade upp oss. Vi åkte till apoteket och mamma köpte näringsdrycker, som jag ska dricka 3 grånger om dagen, 300 kcal vardera!!!!! :'(

Jag vägrar. Fan. Nu gråter jag igen.

När vi är på ICA maxi så ringer läkaren. Min puls var alldeles för hög och mitt blodtryck för lågt. Han hade inte fått tag på någon från SCÄ men på Capio Anorexi Center. Han hade pratat med någon där. Berättat om min vikt, längd, ålder och blodvärden. Dom hade tagit det väldigt allvarligt och om jag inte vänder mitt beteende så kommer jag bli inlagd med dropp och få akut psykisk hjälp. Kul? Nej!

När mamma och läkaren hade lagt på började hon gråta igen. Sa att läkaren hade skickat en remiss till Capio och att vi måste lägga in en anmälan själva då jag är 22 år. Så jag gjorde det. Det tog emot något enormt, men jag gjorde det bara för att jag orkar inte se mamma och pappa ledsna längre. Förhoppningsvis så räcker det med dagsbehandling, att jag får gå dit och prata med någon typ en dag i veckan.

Vad ska jag göra? Jag är inte ens sjuk, jag har ju nått min målvikt nu.. Jag vill inte gå upp. Vill inte, vill inte, VILL INTE! :'(

Idag har jag ätit för ca 600 kcal. Egentligen ska jag äta 1526 kcal men mamma är glad att jag har fått i mig en näringsdryck och lite middag. Så om jag forsätter vara såhär "duktig" så hoppas jag att dom låter mig vara.

Så nu vet ni hur det ligger till. Jag är sjukskriven, måste bo hos mamma och pappa för att någon måste övervaka mig när jag äter och jag ska börja med behandling mot min "anorexia" som jag anser att jag inte har. Är ju fortfarande fet?

Som tur är, enligt ShapeUp, så ska jag äta 1526 kalorier om dagen för att behålla min vikt på 40 kg. Jag tror och hoppas att så länge jag håller mig runt 1000 kcal per dag och tar minst en promenad om dagen så borde jag inte gå upp. Självklart ska jag trappa upp försiktigt. För just nu får jag panik och mår illa så fort jag stoppar något i munnen. Vill heller inte chocka kroppen.

Alla tips är välkomna, hur jag ska klara mig ur detta helvete det vill säga <3

Tack för allt ert stöd. Ni är guld värda!

 

Kommentarer

  • anonym säger:

    Sv: Jag finns alltid om du behöv prata med någon!<3

    2012-06-04 | 21:00:21
    Bloggadress: http://harviljamenintekraft.blogg.se/
  • anonym säger:

    Sv: Ingen fara vännen! Jag tror att jag förstår dig någorlunda iallafall. Du är inte ensam, verkligen inte! Jag vet hur det är att gråta till orken är bort, men gråt. Gör det! Det är okej! Jag har varit kontrollerad hela våren och just nu börja få frihet! Jag vet hur du känner!<3

    2012-06-04 | 22:01:47
    Bloggadress: http://harviljamenintekraft.blogg.se/
  • Mi säger:

    Aw duktig å duktig vet jag inte om jag är beror vell på hur man tänker men jag har legat runt 40 i några månader nu och har inga "anroxia bivärkningar" eller jag fryser kanske lite mer än vad jag gjorde förut. Men alltså jag tränar inte mycket eller rör på mig speciellt mycket och jag överäter(över 2000 kcal) säkert 1-2 gånger i veckan. Och annars så äter jag nog oftast 1000-1200 kcal genomsnittligt på dom "bra dagarna" Men jag skriver inte upp allt i shapeup om jag äter några vindruvor eller en tugga på en banan eller grönsak i kylen etc orkar inte väga eller chansa på hur många kcal det är. Och äter jag på natten/morgonen skriver jag ibland inte in det utan stryker strek över det bara. Och när jag häller upp yoghurt å de blir typ 109g så skriver jag in 100g etc så står det 800 har jag för modligen ätit 900-1000 kcal. Men gör så här för att om jag ligger över 1000 i chapeup så slutar det nästan alltid med att jag börjar hätsäta mer för allt känns förstört och värdelöst. speciellt när man läser massa bloggar och dom bah 200 idag usch hämskt och man ligger själv med 5ggånger så mkt mat i magen. Men försöker jobba på det så att jag kan äta lite över 1000 utan att hätsa. Har skrivit det här några gånger förut i blioggen men många som missat det kanske för jag äter mer bara att jag lixom kommit in i ett system där jag kan lura mig själv och må bättre för att jag tror att jag ätit 700 fast det e gentligen var 800. Hoppas du fattar hur jag menar. Orkar inte skriva ner allt när jag hetsat utan skriver bara att jag ätit förmycket nu för det blir så himla deppigt annars och jag måste gå igenom igen ångesten över att jag ätit förmycket när jag skriver ner eller så uppdaterar jag inte alls men försöker vara så ärlig som möjligt för vill inte att någon ska tro att man måste svälta för att gå ner i vikt och förstår inte riktigt heller för jag tycker att jag skriver hela tiden att jag hetsar och så att vissa fått för sig att jag äter lite?=)



    Att ligga på minus är helt meningslöst om man inte är överviktig. du behöver energi för att kunna röra på dig, hjärtat ska slå och för att kunna gå ner i vikt hållbart.

    Jag tränar väldigt sällan och vissa dagar går jag inte mer än typ 2-3 km. Har inga tvångstankar kring träning och så rör nog på mig som en normal person.



    Aha förstår men det är säger egentligen inte så mycket för även om du gått ner 1 kilo eller upp 1 kilo efter en dag så är det inte fett utan mat/vätska som åker ut kanske dagen efter. Alltså går du upp 1 kilo på en dag är det inte fett du gått upp eller tvärtom. Men du kan ju tex börja gå till simhall 1 gång i veckan och väga dig och simma eller bast. Annars kan man gå till en vårdcentral för dom har våg i väntrummen men försök att göra det 1-2 gånger i veckan bara. Vi kan börja med det tsm för jjag har planerat länge att sluta väger mig varje deg för det påverkar hela dagen om det e dålig vikt även fast det kanske bara är vikt som ligger i tarmen och som lixom inte sitter fast på kroppen.



    Ja du väger förmodligen 40 eller under. Aha oh blev av med oskulden där x))) haha.

    Förstår jag isolerar mig oxo jätte mkt och har fått social fobi eller nått samtidigt som jag e jätte sällskapssjuk ofta och har lite tjej skräck bara för att typ träffat så många bitchiga att jag e rädd för dom:( Har bara omgåtts med 2 tjej kompisar det här året ;S.

    Jag ska till tandläkaren imorgon och sen har jag 2 möten i sluet av veckan så kan inte den här veckan men kanske nästa vecka vi kan ju höras om det occh så då nästa vecka:)



    Låter jätte bra :) äter du under 1000 kommer du inte gå upp lovar men du kommer växla i vikt beroende på vad du ätit för att de väger olika och tar olika lång tid för kroppen att bryta ner.

    Ja tycker verkligen att du ska försöka få bättre värden och äta mer. Min mamma och andra släktingar eller typ alla jag umgås med säger att jga är mager och att det e oroande men att dom ser ju att jag äter "mycket" så dom är inte oroliga över att jag inte äter mer hur jag ser ut typ. Men grejen som dom inte förstår är att jag äter mycket men ändå väldigt kcal snålt blandar tex ut hsvregröten med hälften kruskakli som innehåller typ 0 kcal men det vet ju inte min mamma som tur är:) och om jag äter med familjen tar flera portioner olika sallader och annat som jag vet inte innehåller mkt kcal för att det ska se bra ut och det funkar verkligen, får höra ofta att jag äter så mycket. det svider lite ibland och jag känner mig som dålig person men vill egentligen bara vara smal så det spelar ju ingen roll om jag äter mycket om jag ändå inte går upp i vikt av det.

    Jag kan lära dig att äta moohaaha x)

    Kram<3 mitt nr e i epostfältet och mitt riktiga namn:P



    2012-06-04 | 23:20:03
    Bloggadress: http://hitmeonemoretime69.blogspot.com
  • Mi säger:

    Ojjj sorry!! såg inte att det blev så långt är lite trött haha natti

    2012-06-04 | 23:21:16
    Bloggadress: http://hitmeonemoretime69.blogspot.com
  • louise säger:

    Jag finns som stöd om du behöver prata<3

    Du kommer inte gå upp tror jag för du äter ju fortfarande mindre än du ska, men kan ändå tänka mig att det är fruktansvärt jobbigt i din sits att få allting så direkt.... men jag förstår dig och jag avgudar fortfarande din vikt och känner mig som värsta fettot gemfört mot dig<3

    2012-06-04 | 23:33:02
    Bloggadress: http://wewantskinnybitches.blogg.se/
  • last donut säger:

    Hoppas verkligen att allt rättar till sig på bäst möjliga sätt.

    2012-06-05 | 00:22:09
    Bloggadress: http://lastdonutofthenight.blogspot.com

Kommentera inlägget här: