En ny start

en blogg om kampen mot min egna kropp

Thailändsk fisksoppa

Kategori: Recept

Thailändsk fisksoppa á la Linnéa
Receptet är för 4 portioner
(jag räknade på 5 portioner då jag själv äter så lite)

Du behöver
  • 400 g fryst torsk
  • 400 g kokosmjölk (jag använer santa maria light)
  • 3 tsk grön currypasta
  • 1 röd chili
  • 1 grön paprika
  • 1/2 purjolök
  • Färska räkor

Skär paprikan och purjolöken i små bitar och finhacka chilin. Stek i en stekpanna. När grönsakerna är mjuka och fått lite färg, lägg dem i en skål.
Dela torsken i fyrkanter, det är enklast om den fortfarande är lite fryst. Stek torsken på medelvärme, ca 6-7an.
Häll i grönsakerna i en kastrull tillsammans med currypastan och stek på svag värme. Häll i kokosmjölken och låt koka ihop. Vänd ned fisken i soppan när den är genomstekt.
Krydda efter behov. Jag brukar ha i lite paprikakrydda, chilipulver & cayenepeppar.

Sedan är det bara att servera och avnjuta en god middag!
(Men glöm inte räkorna, dem har man som tillbehör och ska vara kalla. Så servera dom i en skål på sidan av).

Kcal per portion (med några räkor): ca 136 kcal.

image description

Kommentarer


Kommentera inlägget här: