En ny start

en blogg om kampen mot min egna kropp

Svar till frågorna från frågestunden

Kategori: Frågor och Svar

Hej alla fina!

Nu tänkte jag ta och svara frågorna ni har ställt till mig. Är lite ledsen att det blev så få frågor. Men jag ska svara så gott jag kan på de frågor jag har fått! Enjoy!

Fråga: När blev du diagnoserad med anorexia? Om du är tvungen att äta någonting onyttigt (dvs glass, en godis osv) vad väljer du då? Vem står dig närmast? Massa Kramar 

Svar: Jag fick diagnosen Anorexi Nervosa i Onsdags den 13/6. Så knappt en vecka sedan. Det känns helt overkligt. Det har inte riktigt sjunkit in än. 

Om jag är tvungen att äta någonting onyttigt så skulle det nog vara glass. Det är inte så mycket att tugga, samt att det känns inte lika mäktigt och onyttigt som godis eller chips. Det känns ändå snällt mot magen på något sätt, plus att isglass innehåller inte så mycket kalorier. Jag provade Calippo Shots för första gången igår, den var riktigt god och innehåller bara 25 kalorier.

Vem som står mig närmast? Jag antar att du menar i min familj, exclusive sambon? I så fall är det helt klart min mamma. Vi har alltid haft en jätte fin relation. Har alltid kunnat prata om precis allt. Älskar henne överallt annat, det är för hennes skull som jag går med på behandlingen. Enda sedan jag var väldigt liten så har vi haft ett väldigt starkt band till varandra. 

Fråga: Vad är ditt BMI?

Svar: Det var ett tag sedan jag vägde mig sist, då dom tagit min våg ifrån mig. Sist jag vägde mig så vägde jag 39 kg och hade ett BMI på 15,2. Jag ska till min sambos föräldrar ikväll, där finns det en våg, då ska jag väga mig igen för att se om jag har gått ned eller upp. Så kan uppdatera ikväll eller imorgon om siffran skulle vara annorlunda. 

Fråga: Hur blir det med bloggen när du är på behandlinghemmet? Kan man inte ha kontakt med dig på något sätt eller? :(

Svar: Självklart kommer jag att fortsätta att blogga. Kanske inte lika ofta som innan men jag ska försöka att uppdatera minst en gång om dagen. Jag kommer ha med mig både min dator och min mobil. Sen kan ni alltid maila mig på: [email protected] kommer kolla min mail varje dag också. Om ni skulle vilja ha mitt mobilnummer så ska det nog också gå att ordna. Vill inte förlora er! <3

Fråga: Hur är det med ert sexliv? Förlåt för lite för privat fråga men jag tänker bara, om du är obekväm med din kropp blir det svårt att låta någon komma nära då? Jag har nämligen problem med detta och tycker så synd om min kille, haha!

Svar: Dessvärre så är vårt sexliv helt dött och lidande för tillfället. Det var säkert 1-2 månader sedan sist. På grund av flera orsaker. Jag känner mig jätte obekväm i min kropp, släcker lampan innan jag går in i rummet i bara underkläder, håller för magen osv. Sen så tycker M att jag har blivit FÖR smal istället så han vågar knappt ta i mig. Rädd att göra mig illa och han gillar inte att man känner alla ben. Han tycker det är obehagligt. Det är otroligt tråkigt att det har blivit såhär. Men förhoppningsvis så får jag lite action ikväll! Ska sova i min egna lägenhet ikväll för första gången på 2,5 veckor. Alltså, jag ska sova med M för första gången efter en väldigt lång tid. Och vi båda vet att det kommer dröja många veckor till nästa gång. Så håll tummarna för mig. Kan behöva få slappna av lite. :)

Fråga: Hur lång har din viktminskningsperiod varit? Var det någon gång kilona rasade?

Svar: Jag började banta ordentligt, på riktigt, vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, i oktober 2011. Sen har jag hållt på innan det i flera år med att försöka gå ner i vikt men misslyckats. Enda sedan 2008 om jag inte minns fel.
Ja, de senaste två månaderna har jag verkligen rasat. Fast jag inte har gjort någonting annorlunda. Det började i mars efter jag och M kommit hem från New York. Då vägde jag 47 kg. Sen när vi var i London i mitten av maj så vägde jag 43 kgNu, i början av juni har jag vägt mellan 41-39 kg hela tiden. Så på sista tiden har det gått riktigt fort. Just nu vet jag som sagt inte vad jag väger, men jag tror att jag har gått ner ännu mer. Annars skulle inte pulsen vara så låg som den är. Skulle tippa på att jag väger mellan 36-38 kg just nu.

Fråga: Vad tycker din sambo om att du ska bli inlagd och hur mår han efter allt det här? 

Svar: Han tycker självklart att det är jätte jobbigt att jag inte ska bo hemma på 12 veckor. Att vi inte kommer kunna ses när som helst. Sen har jag ju inte bott hemma med honom på 2,5 veckor redan. Så totalt kommer vi vara ifrån varandra i ca 15 veckor. Han hatar att vara i lägenheten själv, allt påminner om mig säger han. Han har svårt att sova samt klandrar sig själv över att det har gått så långt. Att han inte har märkt något tidigare. Att han inte har agerat. Sen tycker han också att det är väldigt skönt att jag får hjälp. Speciellt så fort. Han vill ha sin gamla Linnéa tillbaka. Han säger att jag inte är samma person längre. Han saknar mig och hoppas på att jag tillfrisknar snabbare än vad dom tror på Capio. Eftersom jag bara hållt på i 6 månader med att svälta mig själv så tror mina närstående att det kommer gå snabbare för mig att bli frisk. 

Fråga: När blev du sjuk i din ätstörning? Hur kommer det att bli med bloggen när du är inlagd?

Svar: Jag har aldrig sett mig själv som sjuk. Då jag har haft kontroll och alltid ätit minst 3 mål om dagen. Bara det att jag har valt bort rött kött, pasta, ris, potatis och bröd. Sen även sötsaker. Men annars så har jag ätit det mesta. På sista tiden har jag även valt bort grädde, smör, olja, ja fetter över huvudtaget. Men jag ser mig själv inte som sjuk. Försöker bara leva ett nyttigt och hälsosamt liv. Men eftersom pulsen ligger på 40 varje dag och vid 35 i puls så är man död så antar jag att jag har tappat kontrollen lite grann. Så, sjuk blev jag väl någon gång i slutet av maj - början av juni skulle jag tro. Det var då jag blev sämre. 

Bloggen kommer att finnas kvar! Helt klart, jag överger er aldrig. Ska fortsätta att blogga, kanske inte lika flitigt men jag kommer att finnas här. Både läsa era bloggar samt uppdatera er om hur det går för mig inne på behandlingshemmet. 

Jag hoppas att ni fått svar på era frågor! Om det är någonting mer ni undrar över så tveka inte att fråga. Jag tycker bara det är roligt. Ni betyder otroligt mycket!
Massa kramar <3 / Linnéa

Kommentarer

  • e säger:

    åh, herregud vad vi är lika egentligen. Exakt så kände mitt ex också, att jag inte längre var "jag".
    skulle gärna ha kontakt med dig via sms om du vill, tror vi är ungefär lika långa och väger lika mycket? (bmi 15.2 har jag). Skriver mitt nummer i epostfältet så är det bara att skriva om du vill. kram. <3

    Svar: Haha ja verkligen! Men du har inget problem med puls och så eller?Har smsat dig föresten! :) ska bli kul att kunna ha kontakt på annat sätt också! Kram <3
    Linnea

    2012-06-18 | 17:19:36
    Bloggadress: http://truthbetoold.blogg.se

Kommentera inlägget här: